søndag 30. juni 2013

Situasjonrapport dag 4

Hei alle sammen! Etter en lang fiskedag i går,  i ei fantastisk fin elv, måtte vi klokken 24 avslutte fisket og komme oss videre. Planen var klar og vi reiste mot retningen der vi har fått ordnet fiskekort på mandagen.  Vi ankomm destinasjonen klokken 4 og vi var alle 3 helt utslitte! Vi bestemte oss for at å sove i bilen var det beste alternativet for natten. Noe som seinere skulle vise seg å være helt feil! Skakkjørte og småslitne satte vi nesen mot fjellet der Øivind og André hadde fått noen pene fisker året før. Etter 20 minutters kjøring, innover en dårlig grusvei, over en stor dump, innimellom noen trær, og mellom steiner kom vi frem til en smal men fin bekk/elv! Vi fikk virkelig satt kastetekikken på prøve, da stort sett hele elva var omkranset av kratt og buskas av alle mulige varianter! Fisken vaket steady, det var "bare" å unngå at småfisken skulle bite på før de store fikk sjansen til å snuse på flua. Øivind var den første til å kjenne det røske i stanga, et pefekt flyt lot en pen ørret på 500g lure seg av en gul døgnflue parachute! God start.
Frode fikk så en på 600gr i samme kulpen med en gul cdc klekker variant.
Elva var såpass grunn at spotting av fisk var fult mulig.  Etter å ha fulgt med på noen vak fikk vi se en kjempefisk som vaket sporadisk, Øivind var ikke sen med å slenge uti en gul  døgnflue klekker str14. Det tok bare et kast før man kunne se ørreten forsiktig løfte seg fra bunnen og supe i seg flua! Plask sa det uti elva! Dette skulle vise seg å være en stor ørret. øivind måtte styre fisken rundt en labyrint av kratt, men til slutt kunne vi  håve inn en fantastisk ørret på 48cm og 1,1kg! Gratulerer!
 Moralen var på topp og vi gikk oppover elven for å se om vi kunne finne noen fler store fisker. Rundt en sving fikk André en fin ørret på 500g.
 Etter mye småfisk var vi så kommet tilbake til den første kulpen. Fisken vaket uten at noen av fiskene så noe nevneverdig store ut. Frode prøvde så et kast med en vespertina dun str12 som slikket ene siden på krattet. Fisken tok flua og raste nedover så det ula i Snella, Frode var klar over at denne var stor, så jeg prøvde å la bremsen gjøre jobben men et par ganger måtte jeg virkelig holde igjen så det ikke bar nedover stryket eller at fisken skulle sette seg fast i noe buskas. Ny pers var er faktum og Frode kunne med glede holde i fast grep en ørret på 1,2kg. Happyface.
Etter noen flere Mindre fisker valgte vi å pakke sammen sakene, sette opp lavooen, få en skikkelig natts søvn og gjøre oss klare for noe som kan bli en eventyrlig dag med fiske i morgen. Sov godt!!